Paul Wuyts heeft de jachthaven verlaten - Belgian Boat Show
Gent 5-9 FEBRUARI 2020
FLANDERS EXPO, GENT
Belgian Boat Show
Antwerp 23-26 JANUARI 2020
ANTWERP EXPO
Let's camp B&B days Vakantiesalon Aventuria
NIEUWPOORT 16-18 OKTOBER 2020
JACHTHAVEN NIEUWPOORT
Belgian Boat Show Float

Paul Wuyts en Els

Mijmeringen bij een overlijdensbericht.

Never a dull moment. Dat was Paul. De gedrevenheid die hij voor het zeilen en de pleziervaart had, dat hebben we in ons land niet dikwijls gezien.

Wat zeg ik? Land?
Reken daar Europa maar bij.

Nu dit wat vreemde maar toch al een tijdje verwachte bericht op mijn scherm staat, rommel ik in de kartonnen dozen van het geheugen.

Flash back

Paul: verkoper bij ETAP yachting. Met zijn VW busje – camper – naar een besneeuwd Willemstad , samen met een Engelse journalist. Een proeftochtje maken met de Etap 26.  De glorietijd van ETAP yachting lag ook in Pauls handen. Een revolutionair concept van een in serie gebouwde polyester boot, dubbelschalig en dus onzinkbaar. Sinkefry. Met een rist aan in huis gemaakte accessoires. “Omdat we die bij ons in Malle beter kunnen maken dan elders.” Grijns. Een lach die Pauls handelsmerk was, de guitige extrovert. Als Paul passeerde, vonden diegenen die achterbleven dat het zonniger of warmer was geworden, ook aan de bar van de club.

Zink test ETAP - Paul met journalisten

Paul maakte dus ETAP yachting groot. Hij slaagde erin de boot te laten selecteren voor het wereldkampioenschap match racing met ondermeer Dennis ‘America’s Cup’ Conner en Paul Elvström. “Hi Paul.” “Hi Dennis.” “Hey Paul…” “A beer?”
Legendes.

Net zoals hij Caroline, amper een duim hoog, troostte als we een proefvaart maakten in Nieuwpoort. Armen er rond, zachte woordjes. Giechelend kwam ze weer van boord. Grijns.
En hoe hij aan de telefoonnummers van honderden journalisten kwam. Nog voor het GSM tijdperk.

Vakman

Geen legende is dat zowel de directe van ETAP yachting als Paul al hun energie staken in Boat Belgium, het voorloper salonnetje in de Mechelse Nekkerhal van (later) Euronautics en (nog later) Belgian Boat Show. Het bedrijf geloofde sterk in een stevige vertegenwoordiging van de watersport en de pleziervaart industrie op een Nationale Beurs. Toegegeven, later is Paul daar best wel kritisch over geworden.

Hij zette intussen het merk op de Europese kaart, men beweert dat in de hoogdagen er een ETAP per dag uit de moderne en strak georganiseerde loodsen in Malle liep. Hij organiseerde ook een Kanaalovertocht met een ETAP waarvan de zeekranen open stonden. In ‘gezonken toestand’. Wereldnieuws. (foto r Yachting Monthly.)

De gedrevenheid van Paul Wuyts ging hem natuurlijk vooruit. De ware reden ken ik niet, maar plots verdween Paul bij ETAP. En dook hij weer op bij de Deense, furore makende zeilmakerij Elvström. Sales voor Zuid Europa. Want konden die Noorderlingen de ziel van de Franse zeiler vatten? Hij wel. Paul.
Stilte, internationale carrière, zo nu een dan een bericht en de belofte dat we eens wat zouden moeten gaan drinken. Grijns.

Tofinou

Europeaan

« Pol Wvitz est notre representant pour l’Europe du Nord ». Dat onthield ik van wat de directie van Bénéteau zei. Einde verblijf van Pauls gezin in dat dikwijls grauwdonkere Denemarken met die introverte stugge Denen.

Toen kwam het aanbod om CEO te worden van Dufour. Het merk behoort tot de absolute pioniers van seriebouw van jachten in kunststof, denk aan de legendarische Arpége als gangmaker.  De keren dat ik Paul nog sprak zat hij met de armen wijd in de hoek van een zetel, met uitzicht op alles wat gebeurde en iedereen die passeerde. Niemand ontsnapte aan zijn… grijns en een vriendelijk woord. Intussen de ene telefoon na de andere. Hij zat in het transitiemoment van de jachtbouw. Aan de ene kant verkochten ze boten aan de lopende band, aan de andere kant doken de eerste tekenen op dat de expansie van de markt niet eindeloos is. Het verdwijnen van Paul Wuyts bij Dufour Yachting ging gepaard met een aardschok aan roddels. Als er iets constant is, zelfs in de professionele kant van de pleziervaart is het wel de roddels.

Paul verdween weer. En dook weer op, ondermeer op het Salon van Parijs op een kleine stand van Tofinou. Een bedrijf dat een hit had met het in serie bouwen van een klassieke open dagzeilboot. Klasse. ook dat bezat Paul a volonté.

Weerslag

De man die leefde als een wandelende en grijnzende turbo charger moet dan wel fikse klappen hebben gekregen. Hij zou met Tofinou België, Nederland en zelfs heel Noord Europa veroveren. Maar de tijden waren veranderd. Ook in zijn lichaam, want de energie was te groot voor zijn gestel. Gevolg: zeer zware hartoperatie, lastige recuperatie, mateloze goesting om er in te vliegen en de vaststelling dat ‘de carosserie’ niet meewil.

Paul Wuyts is en blijft voor mij een charismatische persoonlijkheid, de man die je nooit onberoerd liet, ook al stond je als zoveelste in de groep om hem heen. Hij heeft zonder meer de lastige startfase van de Belgian Boat Show meer dan één duw in de goede richting gegeven. En als hij kritiek had, later, was dat telkens zo geformuleerd dat je er iets mee kon verbeteren of opbouwen. De grote en kleine momenten met de man zijn onvergetelijk, net als zijn onuitputtelijke energie en doorzettingsvermogen.

Pijn en de drang zijn nu voorbij. De grijns blijft.

Pit De Jonge

U kunt hier digitaal condoleren: https://www.condoleances.be/paulwuyts

Alle sterkte aan Els, zijn kinderen en naasten

Foto’s PDJ en Yachting Monthly